Fiske och annat dagligt

Mörrumsån 12-14 september, Jonas Svensexa (TSD Pro Team)

Onsdag 12/9
Vi kidnappade Jonas sent på tisdag eftermiddag och körde sedan med full bil direkt ner till Mörrumsån för ett trevlig “svensexefiske”! Vi satt uppe ganska länge igår kväll men kom ändå upp och körde igång med fisket vid 6.30. Ganska omgående såg vi fisk och under hela morgonfisket såg vi väldigt mycket fisk! Jonas hade ganska snabbt en dragning i flugan när han tog hem för nytt kast. Tyvärr ville inte den fisken bita igen. En timme senare hade jag en hård dragning längst ner på sträckan vi fiskar. Vi gjorde sedan en ordentlig brunch och när vi satte igång med fisket igen lade jag max 5-6 kast så small det på ordentligt och fast fisk var ett faktum! Efter en ganska odramatisk fight på enhandsspöet landade jag en lax på 83cm, ca 5,5-6kg. Vi fortsatte fiska fram till kvällen med ett middagsbrake och under dagen så såg vi otroligt mycket fisk, framför allt på eftermiddagen! Konstigt att inte fler fiskar bet på! Vi hade våra kontakter på små (2-3cm) Black&Green samt på en Ullsock i strl 12. Det var på ullsocken jag fick fisken. Vi har mestadels kört med flytlinor eftersom vattnet är ganska lågt.

Torsdag 13/9
Jag och Jonas startade fisket tidigt och blötte flugan redan vid 6.30. Dimman låg tät fram till kla 8.30 ungefär. Ingen fisk som ville bita men vi såg litegran, dock inte lika som igår. Vi gav oss vid 10-snåret för att åka och fixa fiskekorten, käka lunch etc. Vi körde sedan igång vid 14 tiden och i Fredriks andra repa drog det på en redig pjäs! Efter en ganska kort och intensiv fight så fick Fredrik landat ett fint nytt personbästa med en lax på 100cm, ca 10kg! Efter hans fisk satt vi alla och “firade” ganska länga vid älvkanten och njöt lite väl länge. Efter ca 3 timmar fiskade jag och Jokaim litegran men inget ville bita för oss. Det kändes ganska bra att slappa ordentligt, det är ändå Jonas svensexa och han bestämmer tempot. Däremot fick mina bekanta som skall fiska fre-sön här starta lite tidigare och Mikael fick landat ett nytt personbästa på havsöring på 84cm, ca 7,5kg, stort grattis! Imorgon skall vi grabbar och fiska Knaggalid, det skall bli skoj!

Fredag 14/9
Idag fick vi en mycket lyckad dag på Knaggalid! Redan i första repan hade jag en redig dragning men tyvärr fastnade den inte. Någon timme senare får Jonas en lax på ca 2kg och sin första mörrumslax, grattis! Jocke får strax därefter även han fisk, en lax i samma storlek. Grymt skoj då vi alla fått fisk under dagarna vi fiskat. Till sist var det min tur att få känna lite fisk då jag först hade 2 dragningar i en repa. Dessa två hugg kom på samma lilla svartgröna fluga jag fick min lax på i Örekilsälven. Jag bytte sedan fluga och satte på en svart liten ullsock. Mitt i poolen drog det i så där härligt när jag började fisk hem flugan. En kort och aggressiv drillning bjöd denna fina havsöring på 75cm, ca 5kg på. En helt underbar avslutning! Regnet höll i sig under hela dagen med korta uppehåll och vi fiskade med flytlinor och små svarta flugor, en bra kombination för dagen!