Okategoriserade

Orkla v.28 – Kursvecka

Söndag 7 Juli
På tidig eftermiddag kom samtliga gäster som skulle vara med på kursveckan och efter inkvartering i huset och en rundtur på sträckan var det många som var sugna på lite eftermiddagsfiske. Under helgen hade kraftstationerna strypt vattnet och älven var nere på väldigt låga 20 kubik. De sista dagarna har fisket i Meldalstrakten vaknat lite till liv och både Göran och Rune hade varsin dragning under kvällen. Ingen fisk kom upp denna kväll men det kändes gott att vara tillbaka på sträckan.

Måndag 8 Juli
10.00 startade årets kurs med genomgång av speykastet, olika kaststilar, vanliga kastfel och så vidare. De flesta tog lunch efter kursen och körde igång med sitt fiske på eftermiddagen. Från 15 fram till midnatt fiskade alla på ordentligt och vi hade bra utdelning! Jörgen fick landat en fin liten grilse på ca 1,5kg samt en dragning på kvällen. Lasse tappade en 4-5 kilos fisk strax innan landning, Rune och Mikael hade varsin rejäl dragning vid övre hölen och vid bron. Vattenföringen går lite upp och ner men ligger på en bra nivå och vi har fint fiske i samtliga pooler.

Tisdag 9 Juli
Förmiddagslektionen innehöll vinklingar och olika sätt att göra dessa kast enkelt och effektivt. Vi körde även repetition på gårdagens grundfysik. Nu är det lunch och snart ner till älven igen för eftermiddagsfisket. Fisket under dagen var mycket trögt och vi såg knappt en fisk. På eftermiddagen hade Johan en dragning och det var allt som hände. Vi hade i alla fall väldigt skoj och testade att speykasta med ett gammalt 15´teleskopspö!

Onsdag 10 Juli
Kastningen för killarna börjar gå riktigt bra och linorna flyger snyggt och prydligt längs med älven. Fisket under dagen har varit trögt och framåt kvällen hade vi alla fall haft två dragningar/hugg på gänget. Älven hade stabiliserat sig och med ett bra uppehållsväder så kändes kvällsfisket riktigt hett. Efter att ha pratat med lite folk ner igenom dalen så fick vi lite “larm” om att det kommit fisk och med beräkningen på dygn så borde vi fått de första denna natt. Några fiskar verkade komma och vi såg under 10-15min 6st fiskar i två olika pooler och det kändes hett att fiska natten igenom. Tyvärr drogs suget ner lite framåt 01-02 när kraftstationen drog upp vattnet med 10-15 kubik igen.

Torsdag – Lördag 11-13 Juli
Under de senaste dagarna har vi haft gott väder och ganska mycket tid i älven men ingen fisk på land. Grabbarna har känt en del fisk och det konstiga är att inga av fiskarna tynger i ordentligt. Flertalet av huggen vi haft har bara sugit i och sedan släppt, väldigt konstigt. Vad jag förstått enligt dem som känt fisk så har flera av huggen kommit på raklina och dessa brukar oftast släppa. Lektionerna har gått bra i alla fall och nu kastar alla väldigt bra och får till bra kast och bra längder. Natten till lördag blev ett riktigt långkörarpass där även jag fiskade på hårt fram till morgonen. Vi hade stabil älv som sakta sjönk och en ljummen natt med fint ljus, allt kändes riktigt bra! I sista repan hade jag en dragning men även här uteblev tyngden. Nu på förmiddagsfisket fick Nicklas en liten grilse på ca 1,5kg i stenpoolen.

Avslutning
De flesta fiskade lite avslappnat på lördagskvällen och vattnet sjönk ordentligt. Ingen mer aktivitet var det heller. Jag kan summera årets Orklakurs till en fantastiskt rolig vecka med många skratt och framförallt en grym utveckling hos alla i kastteknik! Fiskemässigt så hade vi vissa dygn då det kunde blivit mycket bra, många dragningar som inte blev mer än bara dragningar. Att fisket var riktigt trögt har ingen missat, men samma verkar gälla för samtliga sträckor och atlantlaxfisken i år. Det som gör mig så fundersam är att på de ca 14-15 dragningar/hugg gänget hade blev endast 2st smålax krokade och landade samt en mellanlax på ca 4-5kg som släppte vid landning. Det brukar inte vara så hög % med “okrokad” fisk, mycket konstigt.. Samma fenomen har jag hört andra duktiga laxfiskare prata om i år på vissa platser.

Hur som helst så är nog Orklafisket slut för min del i år, jag har en bokad och betald resa i augusti men fortsätter fisket vara såhär trögt så skippar jag nog den veckan och fiskar hemmavid om läget finns. Tack alla för en fantastisk vecka!

För er som är intresserade för liknande kursupplägg till nästa år, hör gärna av er! I dagsläget vet jag inte om jag kör Orklakursen 2014 eller om jag tar ett uppehåll och kikar på något annat.