Fiske och annat dagligt

Nyårskaramell, 5 fiskar jag minns från 2013

I år har det varit ett lite blandat år fiskemässigt för min del, mycket jobb men ändå en hel del fisken och även på lite nya platser. I slutändan när jag summerat året ser jag att det ändå har blivit en hel del fina fiskar och här är de fem fiskar som jag kommer att minnas lite extra mycket. Självklart har jag en hel del underbara minnen från när mina vänner fått fina fiskar, upplevelser jag fått ta del av. Första blanklaxen, första havsöringen, största laxen osv. Men denna lista blir min lilla “egolista” över fiskarna jag fått nöjet att fånga.
Vi börjar på femteplatsen…

5. Havsöring, 52cm, april
Efter en stelfrusen och trög premiär fick jag dagen efter ett kanonfiske under 1-2 timmar på kvällen. Jag landade 5st kanonblänkare varav 3st över 48cm. Den största på 52cm fick följa med hem och blev en underbar start på säsongen

4. Regnbåge (“Steelhead”), 60cm 2kg, april
Detta blev en härlig överraskning! Jag hade en vecka i rad där fisket var bra med en hel del fina fiskar men denna toppar nog listan för min del. En otroligt vacker regnbåge på 60cm tog flugan och bjöd upp på en härlig fight. Detta är min tredje “steelhead” jag får på¨västkusten.

3. Lax, 80cm ca 5-6kg, juli
För er som fiskade i Orkla, Gaula, Stjördal osv behöver jag inte berätta hur tunga veckorna var för de flesta. Självklart hade vissa bra fisken men överlag var det mycket mörkt i “trönderälvarna”. Denna laxen är inte på något sett den största jag fått, inte heller någon extrem fight, men mellan alla dragningar och tappade fiskar var det var den enda jag lyckades landa på mina 2-3 veckor i Orkla i somras och också en fisk jag onekligen kommer att minnas. Att denna nystigna hona var så jädrans vacker gör inte minnet svagare..

2. Gädda, 111cm ca 10-11kg, juni
Gäddfisket kan vara ruggigt häftigt med flugspöet, och på årets första pass fick jag en fisk jag aldrig glömmer. Ett nytt personbästa på +10kg, fångad en härlig junidag i strålande solsken. Det blev en häftigt fight med såpass stor fisk i flytringen och nervöst när fisken rusade mellan benen. Ett bättre sommarminne får man leta efter!

1. Lax, 107cm ca 13kg, augusti
Det var inte så svårt att välja sin “förstafisk” för året, för när jag tänker tillbaka på den glädjen när jag landade denna mäktiga hanfisk i den klassiska Laerdalselva i Norge så känns det som det hände igår. Vi fiskade riktat efter havsöring och då med enhands/switchspön, flytlinor, tunna tafsar och små krokflugor. I det extrema lågvatten vi hade så körde jag med +20fot tafs, 0.28mm i tippet och en liten dubbelkroksfluga. En glödhäck så klart! Den ca 15-20min långa fighten jag fick från denna fisken är den häftigaste jag någonsin haft och längtar tills nästa gång. Min största norgelax och min största lax på enhandsspö.

Back to list

En kommentar på “Nyårskaramell, 5 fiskar jag minns från 2013

1. Kalle J skriver:

Väldigt trevlig sammanställning. Alltid kul att läsa summeringar över årets höjdpunkter och det blir ju inte sämre av att det handlar om fina fiskar. Önskar dig ett 2014 fyllt av skitfiske!