Fiske och annat dagligt

River Dee 6-8 februari

Torsdag 6 februari
Äntligen är vi här i River Dee, Skottland, för årets första laxfiske och det kunde inte ha börjat bättre än vad det gjorde för oss idag. Den milda vintern med mycket regn har varit bra för springerfisket i älven.

Vi mötte uppe den härliga “gillien” John på vår sträcka Kincardine och startade fisket efter lite taktiksnack. Redan i slutet på sin första repa fick Patrik en härlig springer på ca 5kg! En underbar start i den varma vårsolen och för vår vistelse. Efter att jag fotat Patriks fisk så hann jag se på håll att Rickard släppte tillbaka en fisk vilket visade sig vara en springer i samma storlek. Fisket lugnade sedan ner sig och vi tog det lite lugnt och tog lunch. Men under de sista två timmarna var det bra aktion och Rickard fick sin andra springer för dagen, en fantastisk fisk på dryga 8kg! Strax därefter fick Patrik en kelt (utlekt lax) och direkt efter fick jag “äntligen” krokat upp och landat min första lax för året, en fisk på dryga 4kg. Som ni förstår kan inte ett fiske ha startat bättre, och med tanke på att det är februari så känns det helt klart som att året startat på bästa sätt.

Fredag 7 februari
Dagen startade med solsken, frost och lite minusgrader men också en sjunkande älv. Som vanligt började vi fiska strax efter 9.00 och denna dag startade lite mer trögfiskat än gårdagen. Jag och Patrik fiskade de nedre delarna av sträckan och njöt verkligen när morgonsolen smög på. I den mer eller mindre vindstilla älvdalen var det helt underbart att bara få gå och kasta av sig. Däremot bröts tystnade runt 11 då Rickard fick landat en 5kilos springer! Tyvärr hann inte han få upp sin kamera innan den ville simma iväg igen.

Fisket var ganska trögt under dagen och strax efter tre, inför det sista fisket,  hade bara en “kelt” fångats och även denna av Rickard. Jag tänkte att om fisket ändå ska vara trögt kan jag lika gärna ha skoj med kastningen och riggade 15fotarn med en flytande speylina och en sjunktafs. I min sista repa fick jag dock uppleva hur underbart laxfisket kan vara ibland. Halvvägs in i repan hade jag först en fisk som tuggade 3-4ggr i flugan i samma drift innan det försvann. Några kast senare, lite längre ner, suger det i ordentligt men fisken försvinner lika snabbt. Nu tänkte jag att mina chanser för dagen och kvällen var förbi men ca 5-6 kast senare och 10m nedströms drar det i ordentligt och denna gången sätter sig fisken. Efter en ganska odramatisk fight så landas min andra springer för resan, även denna på ca 4kg! Helt underbar känsla och jag passar på att fiska av de sista metrarna på min repa och har faktiskt ytterliga en dragning men denna vill inte sätta sig. När jag sedan möter upp med Patrik så har han i alla fall landat en “kelt” och detta blir det sista för dagen. Nu ska vi käka middag på den mysiga puben “Boat Inn” och ladda inför sista dagen.

Lördag 8 februari
Den sista dagen för vår resa bjöd på tuffa väderförhållanden med riktigt hårda vindar, kyla och regn. Direkt på morgonen var fortfarande vädret helt okej och vindarna var fortfarande helt okej. Ganska omgående fick jag krokat upp en fisk som vid landningen visade sig vara en “kelt”. Det är inte det man är ute efter men fortfarande skoj med lite spöböj direkt på morgonen.  10-15min senare tittar jag upp och ser då Patrik kroka upp en fisk som bjuder på en riktigt bra fight! Fisken landas smidigt av ghillien och Patrik har sin andra springer för resan, en fisk på dryga 5kg. Det kändes riktigt hett hela den första repan men vid 11 tiden kom skitvädret in och vi hade resterande delen av dagen ett riktigt tråkigt väder. Jag och Patrik satt ganska länge i stugan och tog det lugnt. Vi hade ändå fått två springers var under resan och eftersom det är semester passade vi på att ta det lugnt inför eftermiddagsfisket.

Vi började fiska igen vid 15tiden och detta blev våran sista, ganska långa, repa. Jag hade lite aktivitet de sista 30 minuterna och landade först en “kelt” och tappade strax därefter en skaplig fisk. Om det var en springer eller inte är dock svårt att avgöra.

För att summera resan så har vi haft turen på vår sida och har haft ett kanonfiske, totalt har vi under våra 3 dagar fått 7st springers och 5st kelts.

Rickard på topp med 3st springers och 1st kelts
Patrik 2st springer och 2st kelts
Jag själv, 2st springers och 2st kelts

Nu längtar man redan tillbaka och i juli ska jag fiska här igen.