Fiske och annat dagligt

River Dee, Scotland 17-19 juli

Igår anlände jag äntligen igen i laxfiskemeckat River Dee i Skottland. Jag möttes av ett fint laxfiskeväder med växlande molnighet och stundtals regnskurar och det kändes riktigt bra. Min vän Thomas Berggren mötte upp mig vid flygplatsen och efter att mitt flyg vart inställt så kom jag fram ca 3 timmar senare än planerat. Efter det checkade vi in på mysiga Douglas Arms (Pub och B&B) och jag fick träffat Andy och Dave som vi skulle fiska med tillsammans under dessa dagar. God mat och god öl gjorde att timmarna sprang iväg.

Torsdag 17 Juli
Jag och Thomas fiskar ihop dessa dagar och vi drog stickan som gav oss Commonty som första sträcka att fiska. Under vårt morgonpass var det helt stilla i den gassande solen. Jag såg en havsöring vilket var allt för oss. Kring lunchtid kom Andy och Dave ner och berättade att Dave hade fått en ganska blank fisk på ca 3kg samt haft en dragning. Detta gjordes oss taggade eftersom vi nu på eftermiddagen skulle fiska där de varit, Ballogie. Redan i min första repa får jag efter att ha sett många fiskar en rejäl dragning. Tre tunga tugg/drag i flugan innan laxen släpper taget om kroken. Efter det är det tyvärr ganska stilla för oss på Ballgogie och Thomas meddelar att inget har hänt på de övre delarna. Vid vår kvällspaus så har Andy fått en havsöring på ca 1 kg och sett några fiskar på Commonty. Kvällen ger varken mig eller Thomas någon aktion men Andy krokar i en lax som släpper samtidigt som han reser spöet. Som det ser ut just nu verkar dessvärre inte mycket ny fisk röra på sig utan vi fiskar på laxar som stått ett ganska bra tag i älven. Förhoppningsvis kommer det lite ny fisk under dagarna vi är här.

Fredag 18 Juli
Idag startade morgonfisket riktigt bra för mig och Thomas som fiskade Ballogie fram till 13.00. I min första vända tappade jag en fisk i en av de översta poolerna. Efter det tog jag en kort paus bytte densitet på tafsen, fluga och pratade med guiderna (guillies) som kom ner för att kika på älven. Medan vi pratade så började helt plötsligt ganska mycket fisk visa sig och det verkade som att det kom några nya fiskart in i poolen. Jag var då ganska snabb med att komma igång med fisket och jag fick ganska omgående krokat upp en fisk som också blev min första sommarlax i Skottland! En fin men färgad fisk på ca 2,5kg som fick simma hem efter ett snabbt foto. Shaun och Eoin (guiderna) tyckte jag skulle fortsätta poolen ut och jag började repa ut lina igen. De passade på att åka iväg på diverse småjobb och när jag kom längst ner mot nacken drog det i igen men denna gången fastnade den inte. Fisken visade sig direkt efter och det var en fisk i snarlik storlek som den jag fick. Samtliga hugg kom på en Fierry Olive fluga fiskad med flytlina och sjunktafs.

Jag började sedan gå ner för att möta upp Thomas som fiskade nedre Ballogie. När jag möter upp han på vägen så visar jag en gest som förklarar vinst, dvs en fisk på land. Thomas är inte sen med att svara att han också fått fisk… Han hade till och landat två fiskar med en topp på ca 6kg! Bägge två fick med andra ord ett hyfsat russel nu på morgonen. Andy och Dave som fiskade commonty hade inte känt eller sett något. Jag och Thomas tog det ganska lugnt på eftermiddagen/kvällen och bröt faktiskt fisket runt 20.00. Vi var båda nöjda med dagen och laddar hellre för att fiska hårt sista kvällen på Ballogie. Nu är blir det samkväm i den lokala puben vilket en är fantastisk del avskottlandsfisket.

Lördag 19 Juli
Sista dagen var tyvärr ganska trög och för egen del var en dragning allt som hände. Thomas lyckades dock pilla upp en nystigen lax på ca 2,5kg så det blev i alla fall något som landades denna dag. Totalt så har vi under dessa tre dagar fått 7st laxar och 2st havsöringar. Ett helt OK resultat men långt ifrån riktigt bra. Det verkar som att det likt hemma står still i havet och det kommer ingen ny fisk. Vi får hoppas på att det släpper resten av säsongen.