Fiske och annat dagligt

Fiskesemester i Orkla (Övre Ekli)

Lördag 27 juni
Efter en lång nattkörning rullade jag, Andreas och Peter fram till huset vid Övre Ekli. För min del för sjunde året i rad och för grabbarna blev detta ett första möte av denna sträcka. Älven flommade under fredagen så vi kom rätt på sjunkande älv vilket kändes hett. Vårt fiske startade 16.00-00.00 och när vi kom ner till älven visade det sig att dem andra vi delar fisket med hade fått en fin 5,5 kilos redan i första vändan. Här på denna sträcka har vi alltid delat upp fisket i två grupper som då “roterar” på 8 timmars skift. Under vårt första pass hade vi ganska bra med aktivitet där Rolf ganska snabbt krokade och landade en fin smålax på ca 2 kilo. Vi såg hyfsat med fisk och jag hade tre rejäla påslag men ingen av fiskarna tog ordentligt. Även Peter hade kontakt med fisk men ingen mer fisk blev landad.
IMG_1749 IMG_1750

Söndag 28 juni
Efter en välbehövlig natts sömn så kom jag ner till älven för mitt andra pass, 8.00-16.00. I min första vända har jag kontakt med fisk igen men även denna nyper bara tag i flugan utan att fästa sig. Peter och Andreas tog en rejäl sovmorgon och kom inte ner till älven förrän vid 10.30. Sämre med aktivitet detta pass och ingen fisk kom upp. Vi hade sedan nattpasset mellan söndag och måndag och när vi träffade Jim på kvällen efter deras pass hade han fått en lax på ca 4,5 kilo. Natten var trög för vår del och under sena natten och morgonen drog det på med mer regn.
IMG_1752 IMG_1756

Måndag 29 juni
När vi kom ner på eftermiddagen för kvällspasset 16.00-00.00 så hade älven stigit med 10-15cm vilket kändes spännande! Ebbe från dagpasset hade tappat en storlax och sedan fått en jättefin fisk på ca 6 kilo! Det kändes spännande för vår del. Dessvärre var kvällen mycket stilla. Vi såg knappt en fisk men trots det så fick Peter i alla fall känna på en fisk en kort stund. En smålax satt på i några sekunder innan kroken släppte. Resten av kvällen var väldigt stilla. Just nu verkar det stiga ganska lite fisk så vi hoppas att det kommer loss lite fisk ifrån fjorden. Upp i älven är fisket nu helt okej då mycket fisk verkar ha gått snabbt igenom systemet på flommen.

ebbe

Tisdag/onsdag 30 juni – 1 juli
Dagpasset på tisdagen mellan 8.00 – 16.00 gav inte någonting, totalt stendött… Under dessa 8 timmar såg vi endast två fiskar men ingeting som bet. Mellan vårt pass, dvs det andra gänget som fiskade 16.00 – 20.00 hade haft lite mer russel med två tappade fiskar. När vi väl gick på nattpasset tisdag/onsdag morgon så kändes det riktigt hett med lite lägre vatten och just vetskapen om att det hade vart lite liv. Detta pass visade sig vara det bästa hittills på veckan! I Asbjörns första vända så tappar han först en större fisk och får strax därefter en smålax på ca 2 kilo. Herrbjörn hade även han en tappad fisk i sin första vända. Därefter är det lugnt i några timmar med undantaget att vi faktiskt såg lite fisk. Herrbjörn gick sin sista runda runt 4.30 och när han kommer upp berättar han om att han hade haft två rejäla påslag! Jag bestämde mig att efter min morgonkopp med kokkaffe gå upp och köra en vända. Väl på toppen av poolen lägger jag mitt första kast, endast klumplängd, och det sopar i direkt! Efter en ganska odramatisk men lite tjurig fight får jag landat en purfärsk lax på 86cm, ca 6-6,5kg och lyckan är total! Klockan hade hunnit bli 6.00 och jag fiskade inte mer denna morgon utan gick mest och filmade när Peter och Andreas fiskade de sista två timmarna. Peter hade även han ett bra påslag i sin sista runda innan vi gav oss för natten.

Onsdag 1 juli
Efter några timmar välbehövlig sömn så fick starta vårt fiske igen klockan 16.00. De andra hade under dagpasset fått en smålax och sett en del fisk. När vi kom ner och startade så tog jag på mig rollen som grillmästare och fixade käket för mig, Andreas och Peter. Alla startade fisket omgående och i första vändan tog Herrbjörn en riktigt fin lax på ca 5 kilo. Därefter har Andreas två rejäla påslag i samma repa och Peter tappar sedan en fin lax som han har på i en kort stund. Riktigt surt men skoj att dem känner fisk! Jag gick min första repa strax efter 19 och drar på en härlig fighter på ca 5 kilo som efter snabbt foto får simma hem igen. Underbart hur enkelt det kan vara ibland, två fina laxar på två vändor. Efter det fiskar jag knappt något mer utan lämnar företräde till kompisarna. Peter tappar sedan en fin lax till, förhoppningsvis sitter den tredje hela vägen! Imorgon har vi dagfisket och det blir hårdsatsning för killarna nu.

IMG_17711 IMG_1775 IMG_1778

Torsdag – Fredag 2-3 juli
Sista dygnet har vart bra med en hel del fiskkontakter för samtliga fiskare på båda passen. Jag själv har inte fiskat mer än en vända och hade faktiskt en dragning då. Herrbjörn på vårt pass har vart het och har fått två nu sista dygnet. Först en hona som tyvärr blödde och blev inlevererad eftersom man inte får behålla honor. I natt fick han sedan en 7-kilos! Men det bästa detta dygn var att Peter fick äntligen efter en massa oflyt landa sin första norgelax! En sprutblank fisk på ca 3,5kg. Nu blir det lite snabb middag sedan hårt fiske sista passen.
IMG_1781 IMG_1790IMG_0211

Fredag 3 juli – lördag 4 juli
Under sista kvällspasset hade vi ett ganska bra fiske. Jim och Ebbe som hade fiskat dagen hade fått 3st fiskar totalt och dessutom känt en hel del fisk. Andreas och Peter fick gå först och Andreas hade en tuff kväll. Hela 4 fiskar drog han i men ingen kom hela vägen fram. Jag fick resans största i min första vända efter att haft en dragning längre upp. En jättefin hona på 97cm och ca 9 kilo. Efter den fisken kom det inte upp någon mer fisk men det var lite dragningar här och där, även för min del. Nu har vi fiskat sista timmarna på morgonen men det har vart väldigt dött. Totalt hamnade vi på 18st laxar denna vecka vilket får ses som ett helt okej resultat! Bilen ska packas och sedan drar vi hemåt. Vi funderar på att ta något fiske vecka 29 men vi får se.