Fiske och annat dagligt

River Dee 1-6 oktober

Måndag 1/10
Äntligen fick jag blöta flugan i den mytomspunna River Dee! Förväntningarna var på topp när vi landade i Aberdeen i söndags och strategier gicks igenom under kvällen. Fisket startade kl 9:00 och jag började på sträckan “Cairnton”. Redan efter 10min fick jag min första skottlandslax, en färgad hane på ca 3,5kilo. En helt underbar morgon med solsken och ljummen luft. Fisket under dagen var ganska trögt för resterande i gruppen och vi fick totalt 2st laxar på land med min inräknande. Några tappade och några hugg hade vi dock. Jag själv hade ytterligare 2 riktiga dragningar på samma fluga som jag fick fisken på, en Red Butt strl 8. Imorgon skall jag fiska ihop med Mattias på “Crathes Castle”. Rapport kommer imorgon! För er som vill se fler bilder och höra en annan version och fisket skall följs Mattias på fiskebloggen.se

Tisdag 2/10
Idag fiskade jag ihop med Mattias på “Crathes Castle” och vi startade på de övre delarna. Under de första två timmarna såg jag säkert 30-40st fiskar som visade sig men ingen som ville bita, det trots flera flugbyten och olika fiskemetoder. Mattias hade även han sett mycket fisk men inget bett i flugan. När vi bytte pool med varandra vid 12-snåret så drog jag i en fisk i 4 kastet, en fisk som följde hela vägen in. En arg liten hane på ca 2-2,5kg spräckte nollan för dagen. Därefter stack vi iväg för en lunch på ett av de lokala haken där vi mötte upp Christer, Rickard och Marcus. Christer hade tappat en fisk, annars var det dött. Efter lunch kom det in ett regnväder och under 20min hade Mattias ett gott race på den nedre delen av sträckan. Han fick en fin 5kilos och en liten grilse samt en redig dragning. Konstigt hur det kan vände så där! Lite senare på kvällen hade vi varsin dragning till. Flugor för dagen var Cascade och Black Francis fiskade med flytlinor med sjunktafsar.

Onsdag 3/10
Även idag har jag haft ett trevligt fiskesällskap tillsammans med Mattias, och idag på sträckan “Kincardine”. Mattias hade ganska omgående en dragning och även den tredje killen som fiskade sträckan fick känna fisk. Utöver det så var det för dagen stendött, ganska få fiskar som visade sig och ingen mer som bet. Samma visa för samtliga i gänget… Väldigt konstigt att det är så trögt, det är ändå många rutinerade fiskare i gänget! Under eftermiddagen steg vattnet med 30-40cm och det “förstörde” fisket för kvällen. Som prognosen säger just nu så kommer älven sjunka imorgon och även vädret kommer bli ganska bra, förhoppningsvis blir det läge imorgon!

Torsdag 4/10
Jag startade med Mattias på “Cairnton” vid 9:00 i morse och det var en riktigt kylig morgon efter nattens frost. Solen värmde dock ganska snabbt och det blev en helt underbar förmiddag. Fisken lös dock med sin frånvaro och det var lika trögt hos alla. Vattnet sjönk lite under dagen och man kände att både luften och vattnet blev lite varmare. Det fanns en gnutta förhoppningar om eftermiddagen och under de sista timmarna så släppte det för några av oss. Christer fick en 5kilos och tappade en stor fisk, Rickard tog en större grilse och tappade 4st, Mattias fick sedan en riktigt arg hane på ca 7 kilo. För min del hände det ingenting under hela dagen, förhoppningsvis blir det lite bättre imorgon igen. Det är helt underbart att få gå runt och fiska i den här älven, poolerna är otroligt fina att fiska och det känns riktigt hett varje gång man går i för en repa.

Fredag 5/10
Sträckan “Dess” stog på dagens schema och jag fiskade tillsammans med Patrik på den nedre delen av sträckan. Efter ca 30min fiske drog det i så där härligt tungt. Jag kände direkt att fisken var riktigt tung och den gick sakta uppströms med tunga knyck. Efter ca 30sekunder så kom kroken, helt utan förvarning… Det kändes tungt eftersom jag aldrig fick se fisken. Det är svårt att spekulera om hur stor den var men det var inget snack om att det var en redig pjäs! Strax därefter hade jag ytterligare en dragning men sedan blev det inget mer för min del. Mer tur hade Mattias och Marcus som fick varsin grilse, Mattias fisk var dessutom blank! Kika in på fiskebloggen.se för bilder på fiskarna. Patrik fick en fin havsöring på ca 1,5kg. I morgon är det sista dagen och förhoppningsvis släpper det för oss.

Lördag 7/10
Sista dagen i paradiset. Det blev en underbar dag med en skön, varm förmiddag i solskenet. Tillsammans med Marcus och Sonny fiskade jag på “Kincardine” och redan i andra repan hade jag två dragningar men fiskarna ville inte fastna. En kort vila av poolen och på dem igen. Ungefär på samma ställe som det sista hugget drog det till igen och denna gång fick jag krokat upp fisken. Tyvärr släppte det efter 2 gung. Samtliga fiskar bet på en liten Red butt strl 10 fiskad med flytlina. Dem flesta av oss samlades strax innan lunch för att åka med vår ghillie upp och titta på slottet som tillhör Kincardine. En helt fantastisk byggnad med mycket historia. Vi fick även kika på de gamla fiskegrejerna, 18´Greenheart och tillhörande Hardy rullar. Inget snack om att grejerna vägde mer förr, spöna vägde säkert över 1kilo!

Efter lunch startade jag på det övre delarna av sträckan och fiskade mig igenom poolerna ordentligt. En bra bit ner på sträckan drog det i ordentligt och jag fick till en prefekt krokning och fast fisk var ett faktum. Fisken följde med hela vägen in och årets sista lax på ca 2,5kg blev landad. Även denna gång på flytlina, svart liten dubbelkroksfluga och med mitt B&W Hexagraph 15´. Sista repan på kvällen bet även en havsöring på ca 8-9 hekto på och blev resans sista fisk. Mattias fick även han en öring och hade tappat en större fisk tidigare på dagen. På samma sträcka som Mattias fiskade, Dess, fick Rickard en redig fisk på 101cm! Patrik fick äntligen landat en fisk efter mycket oflyt i veckan, en fisk på ca 3-4kilo.
En sak är säkert, Skottlandfisket är något jag verkligen vill göra igen!

Back to list

2 kommentarer på “River Dee 1-6 oktober

1. Anders Ottosson skriver:

En härlig höstvecka i River Dee – vad mer kan man önska? En härlig vårvecka kanske…

1. Tellis Katsogiannos skriver:

Absolut, en vårvecka vore drömmen! Problemet för min del är att jag har alltid väldigt mycket jobb under våren och har svårt att åka. Någon gång får det dock bli! 🙂