Fiske och annat dagligt

Årets första gäddpass blev en succé!

För någon vecka sedan spikade jag och Jocke att vi skulle fiska gädda denna fredag. Vi båda, och även Jonas, har varit väldigt sugna på att dra upp till “vår” lilla sjö för att ta ett flytringspass men tiden har bara sprungit iväg för oss. Men denna fredag blev spikad och jag hämtade upp Jocke vid 7.00.

Efter stunds bilresa så kom vi fram och blåste upp ringarna, vädret såg ut att vara på vår sida med växlande molnighet och sol samt svag vind och “lagom” varmt. Fisket visade sig dock vara väldigt trögt och det tog en ganska bra stund innan jag fick krokat upp en gädda i 3-kilosklassen. Vi beslutade oss för att paddla in och ta en bensträckare och lite lunch innan vi körde vidare.

När vi väl kom ut igen så såg jag ganska direkt en stor fisk som vältrade sig inne bland vassen och näckrosorna och paddlade dit. Efter ca 5 min trassliga försök att fiska av ytan den var på så gav jag upp, det var på tok för mycket skit som man fastnade i. Jag paddlade ut igen och la några kast längst med kanten den visat sig vid och efter 4-5 kast så drog det i ordentligt! Jag förstod ganska snabbt att det var en bättre fisk och efter första rusningen och luftsprånget förstod jag att det VERKLIGEN var en bättre fisk. Det blev en hård och lite lätt dramatisk fight men till slut fick gäddan se sig besegrad. En av de sista rusningarna gjorde den rak i mellan mina ben och jag var säker på att spöet skulle knäckas, som tur var hann jag med att vrida runt spöet och flytringen! När jag väl fick ett stadigt grepp i gälen såg jag att fisken var riktigt stor. Eftersom det är svårt att väga fisk i flytring så tog jag längden och diverse mått på den, hela 111cm lång och riktigt grov över ryggen! Inget snack om att fisken vägde över 10kg men sedan hur mkt är svårt att spekulera i. +10kg är i alla fall ett stabilt nytt rekord för min del och det kändes riktigt gott! Och extra skoj att verkligen få pressa mitt egna TSD Impact 9´#6 på en så stor fisk!

Vi fortsatte att fiska i ca 2 timmar till men det var inte ett liv. Egentligen får denna dagen ses som en väldigt trög dag! Det kan låta konstigt med tanke på vilken fisk jag fick men jag hade endast 2 hugg och hade turen på min sida att landa bägge dessa. Jocke hade inte ett pill. Detta är som sagt väldigt trögt fiske egentligen men samtidigt finns det för min del ingenting att klaga på….