Fiske och annat dagligt

Orkla v.27 – Övre Ekli

Söndag 30 juni
Ny vecka och nya möjligheter!
Nu har vi fiskat på Övre Ekli sedan igår eftermiddag och förhoppningarna om att ett bättre fiske kommer finns. Det har tagits en del fisk det sista dygnet här nere o krokarna och det är bara en tidsfråga innan det sitter en fisk. Igår natt fick Öystein en grilse och hade ett hugg. Öystein fiskar på det andra passet än oss. Vi fiskar i skift här och vårt “team” går på igen ikväll. Jag hade igår eftermiddag en fisk som nästan blev krokad när jag vevade in och idag hade jag en fisk som slog bakom flugan. En bättre start helt klart!

Måndag 1 Juli
Det rörde sig lite fisk i området igår och det togs en del fisk nedanför oss men de verkar ha ganska bråttom förbi oss vilket är konstigt. Övre Ekli är annars känd för att få fisken att stoppa. Hur som helst så fick i alla fall Frank landat en fin grilse på 2,5kg och Asbjörn hade två stötar i flugan. Nu är det snart dags att grilla och ladda inför kvällens fiske.

Tisdag 2 Juli
Under det senaste dygnet har det verkligen släppt! På nattpasset fick Ebbe sin livs lax med en hona på 101cm och ca 11kg som släpptes tillbaka, helt nystigen! På samma pass fick Öystein en fisk till på ca 6kg som också släpptes tillbaka. Under vårt pass under dagen så hade jag ganska omgående en fisk som gick och tugga i flugan tre gånger utan att tynga i och efter det så såg vi ganska bra med fisk. Efter lunch ungefär blev det lite rush och först fick Trond en fin lax på 7,1kg och mer eller mindre direkt efter krokade Robban upp en nystigen hona på ca 6,5kg. Helt otroligt hur det kan bli ibland, nästan dubbeldrillning! Därefter var det ganska lugnt men under våra sista 30min så visade sig ny fisk och Frank fick en hona på 7,5kg. Tyvärr blödde fisken väldigt mycket och efter försök att sätta tillbaka den så dog fisken. Väldigt tråkigt men så blir det ibland. Fisken var även märkt med radiosändare och denna skall nu skickas in. Som ni säkert vet eller förstår så är honorna fredade från och med 1 juli i år och skall därför tillbaka. Om man råkar ut för liknande grejer som Frank skall fisken levereras till Orkangers sjukhus/ålderdomshem och man får inte behålla den själv. Nu middag och på´t igen om några timmar.

Onsdag 3 Juli
Efter tisdagsdygnets “storfiske” så var det under tisdagskvällen mycket lugnare för kvällsgänget. Ebbe och grabbarna hade inte känt någonting och sett väldigt få fiskar jämfört med hur det var under tisdagsmorgon och dag. När vi gick på vårt fiske så var det ganska lugnt och över hela natten såg vi endast fem fiskar. Men under den stunden vi såg fyra av dem fiskarna hade vi lite action. Robban reste en stor fisk som tyngde i ordentligt och drog sig lös efter ett rejält plaskande i ytan. En stund senare såg vi två fiskar och jag gick i längst upp. Jag gjorde inte många kast innan den första ordentliga dragningen för mig kom och tyngden i fisken satte kroken perfekt. Äntligen, och efter en ganska kort drillning fick jag landat årets första Orklalax. En otroligt vacker hona på ca 5kg fick friheten åter efter en snabb plåtning. Jag fiskade inte mer denna morgon utan njöt mest av den sköna stunden. Vi såg eller kände inget mer under morgonfisket. Snart är det dags för middag och vårt kvällspass. Älven har sjunkit under natten och det kommer in en del rapporter från fisket upp i älven, vilket känns bra inför nästa veckas kurs!

Torsdag 4 Juli
Gårdagen bjöd Ebbe på en riktigt fin hona på ca 7kg som fick friheten åter under de första timmarna på deras fiske. Sedan var det dött. Under vårt kvällspass så tog de flesta det ganska lugnt men vi alla fiskade i alla fall någon vända. Asbjörn, Robban och Kjeldsen var dock i älven ganska aktivt men inget ville bita. Vi hade en riktigt go “samkvämskväll” där vi hade väldigt trevligt. Jag satt och hade trevliga minnen med Trond Syrstad som jag jobbade hos under 2005. Under nattfisket med Ebbe och gänget så var det sparsamt med aktivitet men Öystein hade i alla fall haft två dragningar. På vårt dagfiske så har det varit sparsamt med fisk som visat sig men vi har haft en hel del kontakter och en fisk på land! Jag hade en riktigt go dragning som släppte när jag reste spöet, senare på dagen hade jag en hård stöt. Rolf missade en fisk och Kjeldsen fick i slutet av vårt pass en fantastisk hona på ca 5kg som fick simma hem efter en snabb bild.

Fredag 5 Juli
Torsdagsnatten och starten på fredagsdygnet var väldigt stilla, några enstaka fiskar visade sig och några tappade men annars ingenting. Vi har haft väldigt fina förhållanden under veckan och med tanke på hur trögt Orkla har fiskat så får vi vara nöjda! På kvällen kom det från ingenstans grått vatten och älven var mer eller mindre ofiskbar i ca 2 timmar på kvällen. Mycket synd då detta var vårt sista kvällspass. Vi valde dock att sitta kvar och ha koll på älven och den klarnade sakta men säkert. Mitt i det gråa vattnet såg vi plötsligt 3-4 fiskar som plaskade och detta innebar ny fisk i poolen. Kjeldsen och Herrbjörn var ganska snabbt i med stora flomflugor och märkte att vattnets sikt nu hade bättrat sig till dryga metern. Mer eller direkt så hade Kjeldsen en dragning och efter det nöp det i för Herrbjörn och efter en bra fight fick han landat en fin hanfisk på 7kg! Därefter var det dock stendött och vi gav oss för kvällen.

Lördag 6 Juli
Under natten hade Öystein fått en lax på ca 2,5kg men annars väldigt stilla. Vi startade vårt sista pass mellan 8.00-12.00 och älven hade sjunkit extremt mycket och vi såg fisk i första vändan. Trond krokade i en fisk men den släppte tyvärr ganska omgående. Jag och Asbjörn hade varsin dragning men inget mer efter det.

Överlag så har det varit en kanonvecka med fint väder och ganska okej fiske med totalt 15st laxar landade och en havsöring på ca 3,5kg. Nu blir det en härlig kursvecka och vi startar fisket imorgon.

Back to list

3 kommentarer på “Orkla v.27 – Övre Ekli

1. Jörgen "jögga" skriver:

Grattis man!!
    En riktigt fining!

Kul och se att det lossnat för er!

//Jörgen

2. Michel skriver:

Va hände, enligt orklaguide så fick han öystein 7/7 6lax+1örret!?
    Hyfsat laxrally i så fall! 🙂

3. Njaaa, han har rapporterat in samtliga fiskar det datumet men fick dessa fiskar utspritt under veckan 🙂