Fiske och annat dagligt

175 mil, ett dygns fiske

I måndags eftermiddag fick jag ett samtal från en god vän där han helt lyriskt pratade om att släppa allt för att dra och fiska. “Okej” tänkte jag, “detta måste vara riktigt bra om han vill att vi ska åka ca 175 mil för att fiska ett dygn, max två” Jag jobbade undan det mesta för att få möjligheten att vara borta tis-ons och tackade ja. Kompisen har pratat om detta förut och jag har försökt få honom att ta med mig dit men det har varit ett nej från hans sida. Det var med andra ord riktigt skoj att jag äntligen fick följa med.

Vi körde över kvällen/natten och väl framme vid 5.00 så var det tänkt att vila lite innan vi drog igång med fisket, fallet blev inte så utan vi riggade allt och körde igång direkt vid första ljusglimten. Kompisen hann göra hela två kast innan han krokade i första fisken och fick ganska snabbt landat en fin smålax. I min första repa krokade jag i en mellanlax som efter 5-6 sekunder klev av. Detta kunde inte starta bättre tänkte jag och fortsatte klart min repa. Jag hoppade i igen och gick en repa till på samma ställe och kom till samma fläck där en ny lax bet i, denna gången en smålax som återigen släppte fast strax innan landning. Kompisen gick i efter mig och hade en dragning samtidigt som jag hade ett hugg till.. Hur skulle detta sluta egentligen?

Så här fortsatte fisket hela förmiddagen och vi hade verkligen hugg och dragningar i varenda pool vi gick. Jag kan inte minnas när jag upplevt ett sådant fantastiskt laxfiske där man mer eller mindre VET att det kommer hugga! Jag fick under förmiddagen landat 2st smålaxar, tappade 2st uppkrokade och hade säkert 6-7 hugg på ca 5 timmars fiske. Polaren fick landat en, tappat 3 och minst lika många hugg som mig. Nu var det mestadels smålax som högg och krokades men det var förbannat skoj! Vi “valde” att lägga oss och sova ikapp nattens sömnbrist under tidig eftermiddag.

På eftermiddagen/kvällen var det inte riktigt lika galet fiske men det var fortfarande många fiskar som bet i och jag hade ytterligare 3-4 dragningar som dessvärre inte blev mer än just det. Däremot krokade kompisen i lite fler fiskar, bland annat en storlax och en större mellanlax som dessvärre klev av efter 15-20 sekunder. Till slut fick han plåster på såren och landade en fisk strax under fyra kilo. Totalt hade jag under denna dag 2st på land, 2st tappade och ca 10 dragningar och hugg, kompisen landade 3st, tappade 5st uppkrokade och hade säkert 10-12 hugg och dragningar. Vi båda var helt saliga i det fantastiska fisket men också väldigt konfunderade över hur så mycket fisk som högg inte fastnade ordentligt! Mycket av huggen var snabba och aggressiva och borde ha fastnat lite bättre tyckte vi, åtminstone bockat spöet några sekunder. Nu ska man absolut inte klaga över fisket för detta var det sjukaste jag varit med om på mycket länge, men med så mycket fisk hade man hoppats på några fler på land i alla fall.

Efter några timmars nattsömn så körde vi igång morgonfisket vid 6-snåret och fiskade inte lika hårt som dagen innan. Tanken var att bara fiska morgonen och förmiddagen och så blev  också fallet. Vi gav oss vid 11 ungefär och packade ut våra grejer ur stugan och begav oss sedan hemåt. Denna morgon bjöd på fint fiske, inte alls lika galet som dagen innan men fortfarande riktigt bra i “normala laxmått”. Ingen fisk på land utan vi fortsatte att bli fundersamma över att fisken inte fastnade. Jag hade 4 rejäla påslag och kompisen likaså. Vi testade att ha större krok, mindre krok, slinga, ingen slinga, vänta/inte vänta osv. Vi såg faktiskt när ett par fiskar tog flugan och det var verkligen ett snabbt påslag, ruska flugan och sedan släppa taget. Oavsett så var det värt två dygn utan sömn…