Fiske och annat dagligt

Mörrum 23-25 april

Onsdag 23 april
Då var det dags för den årliga trippen ner till Mörrum med Copiax/ASSA för ett trevligt fiske och lite kurs. Jag körde från Göteborg tidigt i morse och mötte upp grabbarna runt 10 snåret. Några av oss började fiska i pool 11 och 12 och redan i min första repa bränner jag en bra fisk, detta misstänker jag dock vara en rejäl öring då den rullade ordentligt i ytan. En av grabbarna fick en fin blänkare runt 45cm.

Tillsammans idag fiskade vi av allt mellan 1-32 under dagen och på eftermiddagen bestämde jag och Ebbe att satsa på de nedre delarna och åkte ner till 12an. Där var det en gubbe redan så vi gick upp till 10 och 11. Jag började högst upp där man vadar ut till ön och Ebbe börjar på gränsen till 11. När jag kommit ner en bit ser jag en kanonfin fisk på ca 7-8kg som hoppar rakt framför mig. Detta gjorde både mig och Ebbe taggade! Jag fortsatte ner efter Ebbe och samtidigt som vi pratar med varandra har jag en rejäl dragning. Ett kast till i samma längd och vinkel smäller det till och ytan buktar sig, bom – FAN! Nu kom skakningarna och kast nummer tre blir för kort…. Sansade mig och gjorde ett tredje kast på exakt samma plats och när flugan kom ner i samma vinkel så verkligen DRAR linan iväg och fisken är krokad! Därefter följer en hård och intensiv fight som stundtals bli dramatiskt. Jag hade dock bestämt mig redan innan fisken bet att jag skulle släppa tillbaka den så jag fightades stenhårt. Efter ca 10min fick jag på mitt nya TSD Mid River Spey 13´#9-10 landat min största mörrumslax och min livs första aprillax och “svensk springer”! En fantastisk grov hona på 108cm och uppskattad vikt på runt 14,5-15kg! Några snabba bilder och sedan fick denna skönhet simma tillbaka. Just nu räcker inte ordet “euforisk”…. jag befinner mig över det just nu….

Torsdag 24 april
Idag har fisket för min del varit väldigt lugnt, jag gick totalt fyra vändor. Jag fiskade 12an två gånger och 10/11 en gång samt en sista repa på 4an. Det har varit en skön dag och jag har verkligen njutit efter gårdagens fångst. Idag körde jag även lite mer kastkurs med gänget som bjudit med mig och vi slipade på en hel del detaljer. I morse tappade en i gänget en havsöring på ca 50cm när den skulle landas. Vad jag vet så har ingen lax kommit upp idag men jag/vi har sett några rejäla laxar som visats sig. Nya tag i morgon!

Back to list

3 kommentarer på “Mörrum 23-25 april

1. Bane skriver:

Det är bara att lyfta på hatten!!!! Jätte grattis och ett bra val med C/R. 🙂

2. Curt Elofsson skriver:

Grattis som fan Tellis

3. Peter Grüner skriver:

Grattis riktigt fin fisk .