Okategoriserade

Orkla 2014, Övre Ekli

Lördag
Det blev en avslappad och trevlig start på denna vecka när “järngänget” slöt upp. En go blandning av lokala fiskare och göteborgsgänget. Jim och Co som började med det första passet hade sett en del fisk och både han och Öystein hade haft varsin rejäl dragning. Dessa dragningar och lite fiskar som plumsar gör oss lite mer taggade och förhoppningsvis kommer det landas någon fisk ganska snart!

Söndag
Äntligen satt första för gänget! Rolf lyckades inte bara landa den första på förmiddagen utan han tog även den andra laxen för vår grupp! Han tog alltså två fina nystigna under vårt dagpass, en femma och en sjua. Vi ser även lite fisk så det känns återigen som att det ändå kan bli lite fiske av det hela. Underbart väder har vi också så det gäller att njuta av veckan. Nu precis fick jag reda på att Jim lyckades landa en 5-6 kilos under kvällspasset vilket ger oss tre fiskar detta dygnet!

Älven går ganska låg och med klart fint vatten. De fiskar som bitit har tagit mestadels på svarta flugor fiskade ganska högt i ytan. Nu blir det att ladda termosen med kaffe för ett långt nattpass!

Måndag
Gårdagen bjöd som  sagt på ett fint fiske med tre fina blanklaxar landade. I natt körde jag på stenhårt från 00.00-8.00 utan resultat. Asbjörn fick dock en jättefin 4-5 kilos fisk vid tre på natten. I de sista vändorna på morgonen fick Mats krokat upp en större grilse som drillades fram till landningen innan den klev av. Det var en underbar natt, helt vindstilla och milt. Jag går på igen kl 16.00 och ska köra på hårt fram till 00.00. Älven har dock ramlat ner till extremt lågt vatten så sträckan har kortats ner lite.

Dagpasset hade inte gett någon utdelning och de hade sett dåligt med fisk. I slutet av passet hade däremot Jim tag i en fisk som krokades upp och rusade rätt nedströms innan kroken släppte taget. Hela vårt gäng körde på ordentligt från 16.00 fram till 00 utan ett liv, helt stilla! Under natten gick Jim och Ebbe på igen men det gav ingenting. En trevlig och skön kväll vid älven blev det i alla fall!

Tisdag
Jag var nere och körde igång strax efter 8 i morse och i första repan kom den där underbara dragningen, tre tunga tuggande och ett drag innan laxen släppte flugan. I samma veva såg jag 5-6 fiskar så jag timade ett litet steg innan det var stilla en bra stund igen. Runt lunch fick Robban tag i en fisk som gjorde exakt likadant som min innan det blev tomt. En härlig middag blev som Mats fixade, kolbullar! Nu ska jag byta om och köra en helnatt igen.

Onsdag
Jim, Ebbe och Co hade inte känt något på sitt kvällspass och de hade sett väldigt lite fisk. Precis i passbytet hade lite fisk visats sig så det kändes som att en helsatsning kanske kunde ge något. Natten var dock ganska kylig och få fiskar visade sig. Fram mot småtimmarna så hade dock Herrbjörn turen på sin sida och fick krokat och landat en jättefin 3-3,5kilos. Därefter var det lika dött igen, inte ett pill på flugan för oss andra. Vi hoppas på en vändning sista dygnet innan jag åker hem. Jag kommer fiska kvällen och sedan morgonfisket sedan bryter jag för hemfärd vid lunch.

Torsdag
Under sista kvällen för min del blev det gemensam grillafton och jag gjorde inte många kast. Samkväm vid älven var viktigare kände jag. Jag gick en repa nu på morgonen innan det var dags att börja packa. Nu bär det av hemåt och i helgen är det SM i Fly casting som gäller och denna gång i Borås.