Fiske och annat dagligt, Nyheter - kurser

Mörrum 7-11 september (kurs samt privat)

Höstens laxfiskekurs i Mörrumsån är äntligen här och vi har startat kanonbra!
I söndags runt lunchtid möttes alla upp och jag körde igång med kastningen efter att ha visat den nedre sträckan vi har. Efter en stunds lektion får jag se en glad Björn komma gåendes uppströms, han har landat sin första fisk i Mörrum! En grym hybrid på ca 7-8 kilo! Efter hans fisk och den första lektionen fortsatte grabbarna att fiska på bra. Dagen/kvällen slutade med Björns landade fisk (+ att han tappade en fisk till) samt varsin dragning för Christofer och Göran.

Idag (måndag) har vi haft en riktigt kanondag! Direkt på morgonen innan kastlektionen fick Björn ytterligare en fisk, en fin honlax på ca 6 kilo. Strax efter fick även Torsten en lax, vilket var hans första lax på fluga, en rejäl pjäs på runt 9 kilo! En kanonstart på dagen med andra ord.

Efter “brunchen” så körde vi en kastlektion igen där vi pratade mer om vinkling, felanalys m.m. Under eftermiddagen och kvällen visade Mörrum en fin sida där det var bra aktivitet. Först fick Christer landat sin första lax på fluga, en fin “grilse” på ca 2 kilo fiskad
med flytlina och ett TSD WCR spö.

Efter hans fisk fick jag också höra att Per hade haft två rejäla påslag och hade sett mycket fisk längst upp. Jag promenerade nedströms under kvällen och instruerade, längst ner på vårt fiske var Christofer och jag fick möjlighet att gå i efter honom och fiska lite själv. När jag var i slutet på min repa så såg jag en del fisk som visade sig och sa till Christofer att snabbt gå igen och jag hade stor tro på att det skulle bita för honom. Det tog honom inte många minuter innan jag fick krokat upp en riktigt arg hanlax på ca 4,5-5 kilo! Efter gratulationer och snack om hur fisken högg etc så gick vi uppåt igen. På vägen upp så gjorde jag några snabba kast på en blank raksträcka där man måste fiska hem flugan ordentligt för att vattnet går sakta. Ganska omgående har jag en plog efter flugan och några kast efter så biter fisken i ordentligt. Efter en kort och odramatisk fight får jag landat en färgad hanlax på ca 7-7,5kg. Alla tar nu kvällen och summerar en kanondag med 5 landade laxar!

Under den sista kursdagen (tisdag) blev det dessvärre inga fler laxar för gästerna. Per och Göran var dock nära med varsin tappad lax. Kursen avslutades med en genomgång och felanalys av kastets mekanik och delar. Efter kursen passade jag på att fiska ordentligt och hade en spännande kväll med mycket aktivitet! Jag hade tre rejäla påslag och två stora plogar men dessvärre ingen fisk som vill följa med hela vägen.

Under kvällen kom mina kompisar för våra privata dagar och vi satte klockan på 5.20 för att komma igång tidigt. Dagen bjöd på spännande fiske med mycket aktivitet men dessvärre var fisken väldigt försiktig. Björn var dock vass idag och landade två laxar och ett nytt personbästa med en lax på +9kg! Rickard hade ett par dragningar och tappade en rejäl lax efter 15min fight. Meyer fick även han landat ett nytt pers på enhands med en lax på ca 7,5kg.  För min del hade jag bäst chans på morgonen när en fisk drog i ordentligt men dessvärre släppte direkt efter krokning. Utöver den fisken så hade jag 4-5st rejäla plogar men som inte bet på.

Vi är totalt 6st som fiskar fram till i morgon eftermiddag och vi har alla haft kontakt med fisk idag. Vi får hoppas att det är bättre bett på fisken i morgon.

Tisdag och sista dagen i Mörrum för i år är nu avklarad. Morgon och dagfisket var inte lika “på” som igår och för de flesta var det någon enstaka kontakt annars lugnt. Meyer var dock snabbt ut på morgonen med en hybrid på ca 6 kilo! Lite senare gick jag till samma plats där jag under dagarna haft många plogar och dessutom fick min fisk i måndags. Denna del är väldigt lugnflytande så det är hemtag som gäller för att få fart på flugan. Ganska omgående hade jag en rejäl dragning men det blev inget mer av det. Jag fortsatte ner på sträckan och när jag skulle veva in så plogade en bra fisk efter flugan. Det blev att repa ut linan snabbt igen och efter 5-6 nya kast sög det i ordentligt. Fighten i dessa lugna pooler blir sällan dramatiska och ganska snabbt fick jag landat en 8 kilos fisk. Jag hade ytterligare en plog efter flugan kort därefter men det var också det sista.

Nu är det dags att röja ut huset och åka hemåt. Micke och Rickard kommer dock att fiska kvällen ut så det kommer nog lite fler fiskar. Jag tackar Mörrum för detta år och hoppas på fina stunder 2015.

Back to list

En kommentar på “Mörrum 7-11 september (kurs samt privat)

1. Habo Micke skriver:

Lite avundssjuk!
    Hälsa christofer att det bara är att kötta på! 🙂