Fiske och annat dagligt

Orkla v.29, Kursvecka

Söndag 15/7
Nu har kursdeltagarna kommit och några har redan varit nere på lite eftermiddagsfiske. Christoffer hade i andra repan en rejäl dragning men det blev inte mer än så. De hade sett en hel del fisk plumsa runt om i poolen. Så trots ca 120kb så går det att fiska och det kommer förhoppningsvis upp en fisk inom kort!

Måndag/Tisdag 16-17/7
Vi har kommit en bit in på kursveckan och kastningen går jättebra. Grabbarna fiskar på och vi har sett mycket fisk på sträckan men fisken vill inte bita. Vattnet har gått ner en del igen och förhoppningsvis så fortsätter den att sjunka så vi kan fiska ordentligt i alla pooler. Jag och Jocke har samtidigt lite fiske på Övre Ekli där vi lägger några timmar per dag. Trots kanonvatten för den sträckan är fisket riktigt trögt! Vi ser knappt någonting där nere och det känns hetare uppe hos oss. Micke fick dock en fin fisk i måndags på ca 8,5kg. Vi får hoppas på att fisken börjar bita och att det kommer lite fisk.

Onsdag 18/7
Grabbarna hade sett mycket fiske kvällen innan och Christoffer hade haft ytterligare en dragning. Mitt på dagen nu så hade Jocke en rejäl dragning som drog ut linan ur näven på honom. Tyvärr satte sig inte fisken utan valde att lämna en lite darrig Jocke. Kursen går jättebra och kasten sitter riktigt fint för samtliga! Under kvällen så åkte jag ner till Övre Ekli för lite eget fiske medan Jocke hjälpte kursdeltagarna. Fisket har varit riktigt trögt i älven men helt plötsligt inom löpet av 1 timme fick jag, Micke och Trond lax och alla i samma storlek, 7-8kg, och jag fick min efterlängtade Orklalax. Tänk hur lätt allt kan vara ibland.. Uppe på “hemmasträckan” hade några få fiskar visats sig men ingen som ville bita.

Torsdag 19/7
När vi kom ner till älven hade den sjunkit ytterligare lite och vi såg ganska omgående fisk som visade sig. Mats hade i sin första runda en fisk som nästan blev krokad. Han reste spöet på den och det gungade till. I min vända efter honom så hade jag själv en dragning längre ner i poolen. Tyvärr hände det inget mer denna dag förutom några fiskar som visade sig.

Fredag/lördag 20-21/7
Sista kursdagen avslutades men en rejäl genomgång av veckans moment samt en längre frågestund. Grabbarna som varit med har fått en bra grund att stå på och kommer garanterat bli riktigt duktiga inom en snar framtid. De flesta åkte redan på eftermiddagen men Christoffer kämpade på fram till kvällen och reste på lördagsmorgonen.

Jag själv var nere på Övre Ekli senare på kvällen samt för det sista morgonpasset. Under eftermiddagen sjönk älven ordentligt för att sedan stiga lite igen på kvällen. I morse (lördag) så hade älven sjunkit och stabiliserat sig lite igen och jag tappade en 3-kilos fisk på första morgonvändan. Vattnet har blivit mycket kallt de senaste dagarna och kombinerat med kyliga dagar/nätter så känns det som att fisket bromsar upp. Nu sitter jag i huset och skall småplocka lite och drar nog ner på ett kvällspass på hemmasträckan.