Fiske och annat dagligt, Nyheter - kurser

Mörrumskurs 4-8 juni (9-11 privatfiske)

Då var det dags för den andra kursen för i år här i underbara Mörrumsån. Det var ett taggat gäng som möttes upp kring lunch idag och efter en genomgång så körde vi igång. Som vanligt är det många återkommande gäster som kan sträckorna och även sin kastning men i denna grupp är det med några nya som jag tog extra mycket hand om under eftermiddagen. Efter kvällsmaten körde jag som vanligt en kastgenomgång och frågestund med alla och det blev bra diskussioner!

Ingen fisk blev landad idag men det har vart mycket fisk i rörelse så det är bara en tidsfråga innan det biter på! Nu blir det lite samkväm och sedan morgonfiske för några i gänget.
IMG_1640 IMG_1641IMG_1675

Fredag 5 juni
Idag har det vart en spännande dag vid ån. Flera av gästerna har vart ute tidigt och vi har sett mycket fisk under hela dagen. Förvånansvärt var det trögt och dåligt bett under hela dagen. Före lunch så hade inga hugg noterats men vi körde då ingång med dagens kastlektion där bi diskuterade linbågar och dess olika former. Vi tog en lång lunch och en liten paus för att vänta ut solens starkaste sken innan vi körde igång. Under kvällen har det däremot vart riktigt spännande! Vi började se mycket fisk och Niklas krokade i en rejäl fisk som drillade perfekt hela vägen till landning där dessvärre fiske vände runt illa och kroken släppte framför mina fötter där jag var förberedd att landa den. Vi såg mycket fisk efter hans tappade och en strax timme senare så fick Fredrik krokat och landat sin första blanklax, en kanonfisk på 90cm och 8kg! En oerhörd glädje spred sig i gruppen. Nu sitter vi på verandan och firar hans fina lax. Nya tag imorn!
IMG_1645 IMG_1649 IMG_1653_web

Lördag 6 juni
Idag kom värmen! Under förmiddagen och kvällen så hölls sig dock värmen i schakt så vi la mest fokus och kraft då. Ingen fisk kom upp idag men både Thomas och Sukri var nära idag med varsin fisk som bet på två gånger. När Sukri bommade sin fisk så stod jag bredvid. Det var riktigt spännande att se när den plogande laxen kom och tog flugan. Dessvärre släppte fisken flugan innan den vände runt.
IMG_1659 IMG_1661 IMG_1663

Söndag 7 juni
Idag har alla vart riktigt på och fiskat hårt hela dagen. Vi såg mycket fisk kring morgonen och efter vår lektion kring “brunch” så kändes det hett. Vi tog efter lunch en lite längre paus inför kvällsfisket. Först hade Micke en rejäl dragning där fisken samtidigt plumsade ytan när den tog men fastnade inte. Någon timme senare hade Niklas chansen igen men tråkigt nog så släppte även denna fisk strax innan landning. Denna fisk hade vi såpass nära så vi fick sett den ordentligt och den var en stabil bit över metern och lätt en +13kg! Riktigt trist att den släpper så nära men skoj att fisken ändå är på bettet. Efter en timme ungefär hör vi en vissling strax nedanför och vi springer ner och när vi väl kommer fram skakar Fredrik på huvudet… En gädda på ca 2,5kg hade bitit på flugan och det blev lite ett antiklimax. Sista timmarna var ganska lugna och några av oss “samkvämade” vid huset. I morgon är sista dagen för kursen och efter det är det privat fiske för mig och mina vänner.
IMG_1668 IMG_1671 IMG_1673

Måndag 8 juni
Måndagen blev för dem flesta ganska lugn då kursen avslutades och huset skulle röjas ut. Under morgonen så hade dock några av killarna rejäla chanser innan det skulle avslutas. Christian tappade först en ruskigt stor lax som var på i ca 20 sekunder. Kort därefter hade även Fredrik och Niklas varsin rejäl dragning. Kring och efter lunch var det ganska lugnt. Under eftermiddagen kom mina vänner för att starta vårt privata fiske och jag hade några riktigt bra chanser. I min första vända under vårt privata fiske drog på en rejäl lax som hoppade ett par gånger innan den gav mig den bästa rusning av alla mina mörrumslaxar. 30-40 meter på några sekunder innan den helt plötsligt släppte. Under de sista två vändorna nu på kvällen hade jag två plogar till och ett rejält påslag. Spännande inför våra privata dagar!
IMG_1676 IMG_1677

Tisdag 9 juni
Succé för Björn!
Idag fick min goda vän Björn landat sin första blanklax i Mörrum, en underbart fin hona på ca 11-12kg! Efter snabbt foto så fick den simma tillbaka. Björns fisk högg på eftermiddagen på en Green Highlander i ca 4-5cm vinglängd. Förutom den fisken så har det vart väldigt trögt hela dagen och vi har inte känt något mer och inte heller sett särskilt mycket fisk. Nya tag imorgon!
bjorn

10-11 juni
Sista dagarna gav inga fler fångster för oss, endast någon dragning och någon plog. Nya tag nästa år på junilaxen!

Back to list

2 kommentarer på “Mörrumskurs 4-8 juni (9-11 privatfiske)

1. Micke skriver:

Tack Tellis för fem oersättliga fiskedagar, och tack resten av gänget för det trevliga sällskapet!!! 🙂 Finns tillfället i framtiden så lär jag haka på igen.

2. Fredrik skriver:

Håller med! Fantastiskt trevlig semester!